Almene skrivekompetencer

Lektion 10

Det skal I lære:

  • Sproglig korrekthed
  • Disposition
Dagens opgave består af 3 delopgaver:

Opgave A: Kommatering på dansk. Gennemgang af regler og øvelser
http://www.dsn.dk/sprogviden/proev-din-sprogviden/Kommaoev_med%20startkomma.pdf

Opgave B: Kommatering i praksis
- Ret kommatering i din synopsis
- Ret kommatering i den aflevering, du er i gang med

Opgave C: Disposition i praksis
- I plenum: Hvad er vigtigt i en disposition?
- Gå dispositionen i din synopsis efter
- Gå dispositionen efter i den aflevering, du er i gang med

Lektion 9

Det skal I lære:

  • At binde hovedsætninger og ledsætninger sammen.
    • fagbegreberne periode, hovedsætning, ledsætning.
    • konjunktioners funktion.
    • at undgå run-on sentences.
  • dansk kommatering.
Materiale til lektionen:


Lektion 8


Det skal I lære:

  • Bevidsthed om sproglig korrekthed.
  • Vigtigheden af sproglig korrekthed.
  • Hvordan man arbejder med sproglig korrekthed.


Her kan søges råd, vink og vejledning:
Dansk Sprognævn

Dagens opgave består af 4 delopgaver:
Opgave A: Definition af sproglig korrekthed
  • Hvad er sproglig korrekthed? Lav en brainstorm med din nabo. Noter 3 sætninger.
Opgave B: Definition af sproglig korrekthed
  • Hvorfor er sproglig korrekthed vigtig? Lav igen en brainstorm med din nabo. Noter 2 sætninger.
Opgave C: 
  • Læs aflevering 1 og ret den med sidemanden. Vi gennemgår rettelserne i plenum.
Opgave D: 
  • Læs aflevering 2 og ret den med sidemanden. Vi gennemgår rettelserne i plenum.


Lektion 7

Det skal I lære:


Hvilke delelementer består en god diskussion af? Hvilke forbinderord og sætningsindledere kendetegner en god diskussion? vigtigheden i velformulerede og sammenhængende diskussioner og vurderinger?


Opgave 1

Opgave 2

Eksempel på diskussion


Vejledning til diskussion



Lektion 6


Det skal I lære:




  • At være bevidste om, hvad der kendetegner:

  • en god indledning

  • en god konklusion

  • vigtigheden i velformulerede og sammenhængende indledninger og konklusioner.







Lektion 5

Det skal I lære:

  • Hvordan og hvornår skal der laves henvisninger i en større skriftlig opgave
  • Hvordan gengives tekst fra en lærebog, artikel og lign.
  • Hvordan skal en litteraturliste se ud.


Opgave - Hvordan og hvornår skal der laves henvisninger



Lektion 4

Det skal I lære:
  • Hvilke ord anvendes til at begrunde og argumentere

  • Hvordan skabes en tydelig argumentationsstruktur

  • Hvordan skabes sammenhæng mellem dels enkeltstående sætninger og dels afsnit i en skriftlig opgave. 


Opgave - Fokus, afsnit og tekstøkonomi (Jesper)


Opgave - Sproglige markører og argumentation (Søren)
 Style sheet - layout til alle skriftlige opgaver.


Lektion 3


Det skal I lære:

  • Hvordan laver jeg en disposition på baggrund af min opgaveformulering?
  • Hvilken hjælp til disposition kan jeg finde i min opgaveformulering?
  • Hvordan genkender jeg de tre taksonomiske niveauer i min opgaveformulering?
  • Hvordan genkender jeg de tre taksonomiske niveauer i min disposition?

Dagens opgave består af 4 delopgaver:

Opgave A: Opgaveformuleringen

  1. Læs de to udleverede opgaveformuleringer grundigt og opstil dem i punktform. Brug her det, I lærte i lektion 2 (se nedenfor).
Dansk A, opgaveformulering


Opgave B: Fra opgaveformulering til disposition

  1. Hvordan opstillede du punktformen? Forklar det for din nabo.
  2. Hvordan bevæger du dig fra opgaveformulering til disposition?

Opgave C: De taksonomiske niveauer i dispositionen

  1. Skriv ud for hvert punkt i begge dispositioner, hvilket taksonomisk niveau de enkelte punkter befinder sig på.

Opgave D: Arbejde med kommende aflevering i samfundsfag

  1. Lav nu A - C for opgaveformuleringen til opgave 2 i samfundsfag.
Aflevering 2, samfundsfag


Lektion 2

Det skal I lære:

  • Hvad er en disposition?
  • Hvordan har jeg tidligere arbejdet med min disposition?
  • Hvad skal jeg være opmærksom på vedr. disposition i mine kommende afleveringer?
  • Hvordan bliver jeg bevidst om de taksonomiske niveauer i min disposition?

Dagens opgave består af 4 delopgaver:

Opgave A: Definer ordet 'disposition'
  1. Definer ordet disposition for din nabo.
  2. Forklar for din nabo, hvad der er vigtigt for dispositionen af en opgave? Noter jeres svar.
  3. Overvej om der er forskel mellem de forskellige fag i svaret på spørgsmålet.

Opgave B: Dine dispositioner indtil nu
Åbn to af dine gamle afleveringer fra sidste halvår af 1.g. Den ene skal være en dansk stil. Den anden vælger du selv.
  1. Lav for hver af opgaverne i disposition i punktform svarende til det antal afsnit, du har lavet. 
  2. Hvad er konstituerende for et nyt afsnit?
  3. Hvordan skaber du overgange mellem afsnit
  4. Hvad er en god indledning?
  5. Hvad er en god afslutning?

Opgave C: Klassekammeratens disposition
  1. Send den ene af de to afleveringer til din nabo.
  2. Gør som i opgave B med naboens aflevering.
  3. Diskuter punkterne 1-5 i opgave B
  4. Er I enige? Hvorfor? Hvorfor ikke?


Opgave D: De taksonimiske niveauer
  1. Find eksempler på de taksonomiske niveauer (I: redeøgrende, II: analyserende, III: diskuterende og vurderende) i A) din danske stil og B) i din nabos opgave.
  2. Kan I finde alle tre niveauer?

Studieforberedende skrivekompetencer



Lektion 1

Det skal I lære:


  • Hvad er en (større) skriftlig opgave?
  • Hvad er de enkelte dele af en (større) skriftlig opgave?
  • Hvad er kendetegnende for problemformuleringen til en (større) skriftlig opgave?
  • Blooms taksonomi og progression i en (større) skriftlig opgave.


Dagens opgave består af tre delopgaver:



Opgave A: Sortér en indholdsfortegnelse.

Sæt indholdsfortegnelsen nedenfor i rigtig rækkefølge. Bemærk, at nogle titler er hovedafsnit og andre er underafsnit.  


Opgave B: Problemformulering.


En (større) skriftlig opgave tager altid udgangspunkt i en problemformulering. færdiggør formuleringerne.



Opgave C: SRP-puslespil.

Sæt SRP’ens afsnit sammen i rigtig rækkefølge. I kan finde de enkelte dele i mappen “opgave C: SRP-puslespil.




Find svarark m.v. her.

1 kommentar: